Tryk & variationer – en bog om grafik

Morten Skovmand har udgivet en bog om grafik, ”Tryk og variationer”

Den handler om det specielle ved grafik, at kunstnerne har trykt stadier i tilblivelsen af værket.

Gennem disse tilstandstryk kan vi også med gamle mestre kigge kunstneren over skulderen.

 

Uddrag fra bogen:

“… En generation før Rembrandt boede der i arbejderkvarteret Jordaan i Amsterdam en grafiker, Hercules Seghers, der lavede grafik som enkelttryk, monotypi, og variationer. Han eksperimenterede med teknikkerne. Træet er et udsnit af en sukkerakvatine, en løftegrundsteknik, hvor man maler med sukkeropløsning, valser asfaltgrund over, kommer pladen i lunket vand, så sukkeret opløses og løfter grunden væk. Pladen kan derefter ætses normalt. Det danner de åbne, organiske former i pladen. Seghers har så trykt på et papir, præpareret med dækfarve. Hans træ virker i sin forenkling og intensitet åndfuldt, moderne og tidløst som de japanske træsnit. Måske fordi han med træet som billede vælger at fortælle om karakter og ikke om perspektivisk orden.

Seghers var ikke kendt af så mange, men Rembrandt beundrede ham og købte flere af hans værker…”

 

Hercules Seghers (ca. 1590-1638): Det mossede træ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toulouse-Lautrec – litografi på plakaten

“…Den kornede virkning, som man i akvatinten får frem ved at drysse harpikskorn på pladen, opnår man i litografi (som betyder stentryk) enten ved at udnytte stenens overflade som er kornet, eller ved at sprøjte farve på i prikker, som Toulouse-Lautrec gør det på plakaten.

Impressionisterne blander fraver ved at sætte dem så rent på lærredet som muligt, og lade øjet om at blande dem på afstand. De er optaget af billeder af øjeblikket og Toulouse-Llautrec arbejder helt moderne med besæring af billedet, inspireret af fotografiet og de mange japanske træsnit der kommer til Frankrig i disse år.

Japansk inspireret er også konturstregen, han først laver plakaten i – og farvelægningen i store flader.

Trykstenene, som Toulouse-Lautrec brugte til sine plakater, er i dag erstattet af tynde offset-metalplader, som kan bøjes og dermed bruges i en trykmaskine. Princippet i at olie og vand ikke kan forliges er stadig det samme i den nye teknik, offset. Det kaldes plantryk…”

 

Toulouse-Lautrec (1864-1901)

toulouse-lautrec-litografi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Englænderen på Moulin-Rouge som farvelitografi, 1892.

toulouse-lautrec-farvelitografi